Mindfulness og Avspenning

Hva er mindfulness?

Mindfulness kalles også tilstedeværelse og våken hvile. Mindfulness er basert på urgamle meditasjonsteknikker, og er en suveren måte å bli sterkere mentalt, stresse ned, og rydde opp i følelser og hverdagsgruff som vi alle opplever fra tid til annen.

Det går ut på å klare å være tilstede i nuet og i egen kropp, altså å også ha tankene her nede i oss selv. Det er ikke alltid så lett og vi er jo omgitt av inntrykk hele tiden. Mindfulness kan læres, og den beste måten å bli god i tilstedeværelse på er å praktisere. Hos meg kan du lære ulike metoder du kan bruke for å være mer tilstede i ditt eget liv. Mindfulness er svært stressreduserende når du har lært deg å bruke teknikken. Det som er bra med mindfulness er at når du har lært det kan du overføre det til alle sider i livet ditt, du vil bli mer rolig i ditt indre og få bedre kontakt med hvem du virkelig er. Vi tenker 70 000 tanker hver dag, det er ikke mange rolige øyeblikk å spore, noen ganger kan det føles som å ha en bikube i hodet! Sinnet gjør jobben sin det er laget for å tenke, men vi behøver ikke å oppholde oss i bikuben hele tiden! Selv har jeg praktisert Mindfulness i Yoga nesten hver dag siden våren 2012, jeg føler meg mye roligere og mer harmonisk, jeg har fått mye bedre hukommelse og bedre konsentrasjon.

"Vær tilstede når du går, spiser og reiser. Hvis du ikke er det vil du gå glipp av mesteparten av livet" - Buddha

Avspenning

15-20 minutter avspenning / autogen trening tilsvarer 2-3 timer med søvn! Hos meg kan du lære hvordan du skal gjøre avspenning selv og få prøve ulike CD-er med avspenning, du kan få råd om hvor du skal få tak i avspenning CD til eget bruk. Jeg er forhandler av cd'er med program for avspenning og autogen trening gjennom pepp.no. slik kan du kjøpe cd her som du får med deg hjem med en gang. Selv har jeg praktisert avspenning med CD hver dag siden våren 2012 og jeg er mye roligere og har fått mye mer overskudd og energi. Avspenning ER stressmestring!

Coaching i Mindfulness og avspenning både individuelt og i gruppe.

Mindfulness-øvelser har vist seg å minske uro, stress, depresjon,  kroniske smerter,  høyt blodtrykk,  høyt kolesterol,  og reduserer til og med faren for hjertesykdom og slag! Kilde: magasinet TARA utgave 14/2014